Cinta Penunggu Gunung
Salam ke atas keturunan Mala, bangsa
gunung, suku yang hilang. Tulisan kali ini tentang kisah Ratu Bunian, penunggu
puncak Gunung Ledang, Gusti Putri Raden Adjeng Retno Dumilah namanya a.k.a
Puteri Gunung Ledang. Seorang Puteri dari Kerajaan Jawa yang melarikan diri
kerana ketika itu Kerajaan Majapahit mulai jatuh akibat diserang Kerajaan
Demak.
Sedikit petikan Jawa dari lagu Asmaradana
dendangan Datin Sri Tiara, ost PGL yang berbunyi :
“Gegarane wong akrami, dudu bondo dudu
rupo, amung ati pawitane..”
Maksudnya : “Rahsia pernikahan, bukan harta
benda bukan rupa, hati yang menjadi pemacu-pemacu pernikahan diukur keamatannya..”
Kerajaan Majapahit sebuah kerajaan Hindu-Budha.
Raden pula adalah nama dari keturunan Jawa. As always, sejarah Melayu ada
banyak versi ada yang diakui kesahihannya, ada juga yang sudah bercampur mitos.
Sekarang aku nak bandingkan beberapa versi.
Yang pertama, ramai menentang jalan cerita
Filem PGL 2004 yang dibintangi Datin Sri Tiara dan Dato’ M. Nasir. Mereka
mengatakan filem ini bercanggah dengan kisah yang tercatat dalam Sulalatus
Salatin (Sejarah Melayu). Mengisahkan Hang Tuah hidup di zaman Sultan Mansor
Shah (Sultan Melaka), di mana Sultan Melaka ketika itu memperisterikan anak
Raja Majapahit berketurunan Jawa. Baginda menikahinya secara terpaksa kerana
ingin menjaga hubungan baik antara Melaka dan Majapahit. Baginda juga
menitahkan Hang Tuah untuk meminang Tun Teja.
Yang kedua, cerita turun-temurun dari datuk
nenek kita dan tercatat dalam Hikayat Hang Tuah. Hampir sama dengan jalan
cerita dalam filem. Di mana Sultan Mahmud Shah ketika itu memerintah Melaka,
baginda menitahkan Hang Tuah untuk meminang Puteri Gunung Ledang yang catik
rupawan. Sedangkan Puteri tidak mencintai Sultan. Hatinya terpaut pada Hang
Tuah. Tapi ketahuilah rakyat zaman dahulu sangat menyanjungi raja dan tidak
sesekali pun berani menderhaka kepada Sultan. Maka Hang Tuah hanya memendamkan
rasa hati dan cintanya. Dia akur dengan kehendak Sultannya. Hang Tuah pun
bersama Tun Mamat dan orang-orang istana memanjat Gunung Ledang.
Antara syarat-syarat yang dipinta oleh
Puteri Gunung Ledang kepada Sultan Melaka :
7 kesemuanya –
1. Air mata dara
yang tidak berdarah, 7 tempayan banyaknya. (7 tempayan air mata anak dara
sunti)
2.
Pinang bukan kawin tidak tua merah darahnya, 7 tempayan
banyaknya. (7 tempayan air pinang muda)
3.
Merangkak bebas di dataran, darah juga kehendaknya,
sifatnya, 7 dulang banyaknya. (7 dulang hati hama)
4.
Terbang bebas di udara, darah juga kehendaknya, sifatnya,
7 dulang banyaknya. (7 dulang hati nyamuk)
5.
Darah putih rakyat untuk menambat darah kuning dari tapak
ke takhta. (jambatan perak dari Melaka ke puncak Gunung Ledang)
6.
Darah merah rakyat untuk menambat darah kuning dari tapak
ke takhta. (jambatan emas dari Melaka ke puncak Gunung Ledang)
7. Darah seguntang
tetap mengalir, badan bersilih menanti, sebatil. (darah putera mahkota Melaka,
Raja Ahmad semangkuk)
Begitulah syarat-syarat peminangan. Sangat
rumit dan sukar untuk dipenuhi.
Kau perlu tahu helah Sang Puteri yang boleh
merubah wajah menjadi seorang yang tua bangka, bongkok dan bertongkat. Dia
digelar ‘Nenek Kebayan’ oleh penduduk. Para pendaki juga kerap menjumpainya.
Dan kau perlu tahu yang Hang Tuah sangat digilai ramai wanita dek ketampanan
wajahnya dan kehebatan ilmu persilatannya. Selain Puteri Gunung Ledang, Tun
Teja dan Puteri Hang Li Po juga jatuh hati pada Hang Tuah. Tetapi cinta mereka
tidak berbalas kerana semua wanita yang inginkan Hang Tuah, Sultan Melaka berkehendak memperisterikan mereka. Hang Tuah tidak mampu berbuat apa melainkan
merelakan cinta yang tidak kesampaian dek taatnya kepada Sultan.
Begitulah serba sedikit kisah cinta yang
tak kesampaian.
Tetapi hingga kini asal usul Puteri Gunung
Ledang masih diragukan sama ada dia seorang manusia ataupun bunian. Pada
pendapat aku pulak PGL memang manusia biasa seperti kita, cuma dia mempunyai
ilmu untuk mengghaibkan diri dan kuasa yang boleh merubah rupa. Begitu tinggi
ilmu mistik orang zaman dahulu.
Yang terkini ada juga berita tentang
seorang lelaki yang mengatakan dia pernah berjumpa PGL dan menikahinya. Dia
juga ada menggambarkan rupa paras PGL melalui lukisan.
Apa yang aku ingin highlight kan untuk post
selepas ini, sebelum aku akhiri catatan kali ini adalah, percanggahan pendapat
tentang bunian yang sebenar. Untuk tulisan yang akan datang aku akan ceritakan
versi-versi yang menerangkan asal usul bangsa bunian dan perbezaan antara
bunian asli dan jin yang menyamar sebagai bunian.
Nantikan catatan seterusnya mungkin
berkisarkan tentang “Alam Zara atau Alam Kayangan”. Sehingga berjumpa lagi
dalam kisah seterusnya.
Comments
Post a Comment